-->

خطة مذاكرة لطلاب كلية تربية و مدرسي اللغة الانجليزية (علم ينتفع به شير في الخير )


خطة مذاكرة لطلاب كلية تربية و مدرسي اللغة الانجليزية (لازم تعمل شير)

اولا الخطة هي اساس لو حد فيكم يرغب أنه ياخد شهادة متخصصة في التدريس سواء TEFL او CELTA ، كمان بفترض انك تعرف انجليزي مش مبتدأ يعني. ما بقدر أقول لك تخلص الخطة في كم شهر لأني ما أعرف كم ساعة بتذاكرها في اليوم ، مثلا فيه مدرس مستواه قوي جدا في الفهم ممكن يقرأ و يذاكر كتاب في اسبوع و شخص اخر ياخد 3 شهور. المهم "تبدأ صح و تبدأ بسرعة". ولكن بعمل جدول للمبتدئين ، لو مستواك كويس بتمشي اسرع في الجدول.
اول حاجة الكتب حق هذه الخطة

The Teacher's Grammar Book
Oxford Guide to English Grammar
English Prepositions Explained
Writing Academic English
Teach EFL The Complete Guide
How to Teach Pronunciation
How to Teach English
25 Biggest Mistakes Teachers Make and How to Avoid Them
بتحملها من هذا اللينك
خلي بالك ان الموضوع مش كتب و خلاص ، الموضوع هو اسلوب مذاكرتك للكتب. قبل ما نتكلم عن مذاكرة الكتب لازم تجيب كشكول للكلمات الجديدة و كشكول اخر للتعبيرات الجديدة عليك ، لازم تنطق كل كلمة في قاموس زي اكسفورد لانك لو مدرس قوي بدون نطق انجليزي سليم تبقي مش مدرس. لو انت زي كثير من خريجي كليات التخصص مستواك في الانجليزي ضعيف بتتعب في البداية كثير بس النتيجة بتكون روعة و اضمن لك انك لو مشيت علي الخطة بتكون مدرس ناجح و تقدر تسافر للخارج كمان. 

1- سوي كشكول للكلمات و انطق كل كلمة جديدة في قاموس انجليزي (الرابط في مقال أخر على مدونة أديويمن Eduyemen )
2- كشكول للتعبيرات الجديدة و الملاحظات زي الفرق بين استخدام المضارع التام و الماضي البسيط مثلا
3- ممكن الموضوع يوصل انك في البداية تترجم كل كلمة ، عادي مش عيب و لا تيأس ، لازم تتعب علشان مستواك يكون عالي في اللغة و التدريس.
4- في الاول بتجلس تترجم الكلمات في قاموس عربي من اختيارك حتى تكون عندك حصيلة كلمات كويسة و تقدر تستخدم القاموس الانجليزي انجليزي.

الشهر الاول (مذاكرة لا تقل عن خمس ساعات يوميا)

The Teacher's Grammar Book
الكتاب هذا جميل جدا لانه يعلمك تعلم الجرامر و كمان لا يفترض ان مستواك عالي فيه ، يعني مقدمة كويسة للموضوعين. انا اخترته في البداية قبل كتاب اكسفورد في الجرامر لشان تفهم ايه المطلوب منك كمدرس الاول وبعدين و انت تذاكر جرامر تكون عارف كيف تستخدمه في الفصل و في نفس الوقت بتقوي و توسع معرفتك.

الشهر الثاني و الثالث (مذاكرة لا تقل عن خمس ساعات يوميا)


Oxford Guide to English Grammar

الكتاب هذا اكثر من رائع في الجرامر و بياخد منك علي الاقل شهرين مذاكرة ، عادي لو اخد حتي 3 شهور ، المهم تفهم انك مش مجرد تقرأ الكتاب و خلاص ، لا انت بتذاكر و بتتعلم جمل جديدة ممكن تكتب زيها حتى يكون فيه ممارسة و ممكن تنطقها في القاموس و ممكن تكون بتكتب ملاحظات علي كل حاجة اتعلمتها طول الطريق. الكتاب بيضع لك قاعدة قوية كمدرس في الجرامر و هذا شيء مهم جدا لمهارات اللغة الاربعة.

الشهر الرابع (مذاكرة لا تقل عن خمس ساعات يوميا)


English Prepositions Explained

حروف الجر مشكلة لاغلب الناس ، مش بس لنا ولكن حتى لاهل اللغة ساعات. لازم كمدرس تكون مستريح معاها جدا ، الكتاب صغير مش كبير ، محتاج تكتب كثير و تنطق في القاموس زي ما قولنا و تقرأ ما كتبته علشان تتعود علي الكلام بالانجليزي.

الشهر الخامس (مذاكرة لا تقل عن خمس ساعات يوميا)


Writing Academic English

كمدرس يرغب أن يحترف المهنة و ياخد دورة متخصصة في التدريس زي TEFL او CELTA لازم بكل تأكيد تطور مهارة الكتابة عندك ، لان بيطلب منك اعتقد
four written assignments (each 1,000 words)
علي اي حال لازم كمدرس تكون عند المهارة انك تكتب صح علشان تعلم الطلاب مهارة الكتابة.

الشهر السادس (مذاكرة لا تقل عن خمس ساعات يوميا)


Teach EFL The Complete Guide

الكتاب هذا يعلمك كيف تدرس انجليزي للطلاب و كيف تدير الفصل و تعلم الطلاب عن طريق الامتحانات و تقيم مستواهم ، بيعلمك كيف تدرسلهم القراءة ، الكتابة ، التحدث ، الاستماع. بيعرفك على الاخطاء الشائعة و يعلمك كمان كيف تحضر الدرس بشكل احترافي

الشهر السابع (مذاكرة لا تقل عن خمس ساعات يوميا)


How to Teach Pronunciation

من اسم الكتاب باين انه يعلمك اسلوب تشرح به النطق في اللغة الانجليزية للطلاب و في نفس الوقت انت بتتعلم ، ولكن خلي بالك انك من اول يوم بتنطق الكلمات في قاموس انجليزي انجليزي و لو متخصص في اللغة اكيد درست صوتيات في الكلية طبعا.

الشهر الثامن (مذاكرة لا تقل عن خمس ساعات يوميا)


How to Teach English

الكتاب هذا رائع و هو شبيه بمواضيع Teach EFL شوية و لكنه متوسع أكثر ولهذا فهو كتاب مهم جدا.
ممكن توقف الخطة عند الكتاب هذا و انك هكذا فعلا جاهز تشتغل في مدرسة خاصة او لغات او تستعد لشهادة TEFL او CELTA لو تخصصك انجليزي او لا مش مهم. لو معاك شهادة احترافية في التدريس بتشتغل في التدريس مش مشكلة. اخر كتاب هو
25 Biggest Mistakes Teachers Make and How to Avoid Them


انا شايف انه مهم لانه يعلمك ايه هي الاخطاء اللي يقع فيها المدرسين ، مش في الانجليزي نفسه لا لا ولكن كمدرس ، الكتاب مهم ولكنه غير مرتبط بالخطة ارتباط كبير ، المفروض كل المدرسين يقرأوا الكتاب هذا.
هل ممكن اذاكر الخطة في وقت اقل؟

طبعا ممكن بس الوقت بيزيد يعني بتحتاج تفرغ كامل ، لو ذاكرت طول اليوم فعلا ممكن تكملها في خمس شهور مثلا.
إعداد: مايكل يوسف

جديد قسم : تعلم الأنجليزية